Rome – Seizoen 1 *****

Geplaatst: 16 augustus 2011 in Filmbeoordeling

2005 – Verenigde Staten
Historisch Avontuur

geregisseerd door o.a. Michael Apted
met
Kevin McKidd, Ray Stevenson, Polly Walker, Ciarán Hinds

En ook deze serie heb ik nu voor een derde maal bekeken, op blu-ray.
Ik hoef niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaren, alleen dat de kwaliteit van de serie, letterlijk en figuurlijk, steeds de hoogte in gaat.

Commentaar 2009:
Onderstaande tekst dateert van december 2006, ik heb de serie nu voor een 2de maal bekeken, ditmaal in mijn bezit. En het commentaar is niet gewijzigd, het is en blijft een uitstekende serie.
Ondertussen heb ik wel wat meer informatie gevonden op Wikipedia, en daarin staat dat alle personages wel degelijk hebben bestaan, al wordt hij geschiedenis niet correct weergegeven in de serie. Een goed voorbeeld is de personage van Polly Walker (
Atia Balba Caesonia), die in de serie een op seks beluste en gewelddadige vrouw is, maar dat in werkelijkheid dus helemaal niet was.
Maar dit betekent dus niet dat de serie aan spanning inboet, integendeel het maakt de serie er net beter om, wat ook in de bedoeling van de makers lag vermoed ik.
Ik kan de serie ten zeerste aanbevelen, nog steeds….

Commentaar 2006:
Na ‘Band Of Brothers’ is dit de tweede TV serie die ik zie op DVD. En het heeft zo zijn voordelen, de beeld- en geluidskwaliteit is veel beter dan een gewone TV uitzending en je hoeft geen 3 maand te wachten op de ontknoping. (Al kan je bij deze serie niet echt over een ontknoping spreken, vermits er een 2de 12 delige reeks op stapel staat).
Maar net als bij ‘Band Of Brothers’ is aan deze serie ongelooflijk veel aandacht besteed.
De decors zijn subliem, je waant je echt in het oude Rome of waar dan ook in het Europe en Azië uit die tijd. Kostuums, wapens, kledij van burgers, alles is tot in de puntjes verzorgd.
En, hoewel er geen bekende namen (alleen Ciarán Hinds (Caesar) ken ik nog maar pas van zijn rol in
‘Munich’) meespelen in deze serie, zijn de acteursprestaties werkelijk prachtig.
Deze serie die uit 12 afleveringen bestaat en bijna 10 uur duurt is geen moment vervelend en bij het einde van elke aflevering tracht je naar het vervolg.
Het verhaal begint wanneer Julius Caesar net Gallië heeft veroverd en eindigt met de moord op hemzelf door zijn zoon Brutus.
Ook de andere verhaallijn van de beide legioensoldaten die na de oorlogen burgers worden toont een mooi beeld van het leven in de Romeinse Tijd. Beide verhaallijnen, dat van Caesar en de beiden soldaten/burgers, komen af en toe met elkaar in aanraking en dat maakt het verhaal des te boeiender.
HBO, die de serie heeft geproduceerd, is een Amerikaans betaal TV station, wat ook de verklaring is dat de erotiek in deze serie zo onverbloemd wordt getoond. Bij de slavenmarkt bijvoorbeeld deinst men er in deze serie niet voor terug om duidelijk de mannelijke geslachtsdelen te tonen, iets waar men bij een normale filmproductie in de VS al eens over struikelt en niet mee door de keuringscommissie raakt. Deze serie is geschikt voor jongeren vanaf 12 jaar en dat vind ik gezien het getoonde geweld wat jong, maar wat betreft de erotiek toont men niet meer (of ook niet minder) dan wat in die tijd als normaal werd beschouwd.
Zoals ik al zei, van deze serie staat een vervolg op stapel (zou begin 2007 verschijnen op de Amerikaanse TV), en als die even goed is als deze eerste, kijk ik er met veel ongeduld naar uit.
Geschiedenis en vermaak in één DVD box, deze serie ‘Rome’ bewijst dat het kan.
Een van de producers en ook regisseur van enkele afleveringen is Michael Apted (‘Gorki Park’, ‘Gorillas In The Mist’), wat op zich al een referentie is om deze serie tot een succes te maken.

Rome (Wikipedia)

Rome - Seizoen 1 - Front Rome - Seizoen 1 - Inlay

Reacties zijn gesloten.